برگزاری دومین سمپوزیوم مطالعات میانرشتهای در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
ایسنا/زنجان دومین سمپوزیوم (مجازی) مطالعات میانرشتهای در علوم پزشکی، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۰ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار میشود. به گزارش ایسنا و به نقل از روابطعمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، علاقهمندان به مشارکت در این سمپوزیوم تا ۲۸ اسفندماه امسال فرصت دارند
ایسنا/زنجان دومین سمپوزیوم (مجازی) مطالعات میانرشتهای در علوم پزشکی، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۰ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار میشود.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابطعمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، علاقهمندان به مشارکت در این سمپوزیوم تا ۲۸ اسفندماه امسال فرصت دارند آثار خود را در قالبهای مختلف اعم از مقاله، گزارش پروژه، گزارش سیاستی، پوستر و … به دبیرخانه سمپوزیوم ارائه کنند.
رئیس دانشگاه علومپزشکی زنجان و رئیس سمپوزیوم در نشست مشترکی که به صورت آنلاین با حضور رئیس و معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و معاون آموزشی دانشگاه علومپزشکی زنجان و دبیر همایش برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علومپزشکی زنجان با توجه به عهدهدار بودن مأموریت اجرای کلان پروژه «ارائه الگوی گسترش دانشهای میانرشتهای» در قالب طرح تحول و نوآوری در آموزش علومپزشکی در نظر دارد با هدف گسترش شبکه کشوری اندیشمندان حیطه میانرشتهای، شناسایی استادان و گروههای فعال و همگرایی کشوری در راستای ارائه یک الگوی شایسته برای توسعه متوازن و پایدار علمی کشور در بخش میانرشتهای علومپزشکی، دومین سمپوزیوم کشوری مطالعات میانرشتهای در علومپزشکی را به صورت آنلاین برگزار کند.
پرویز قزلباش تصریح کرد: نخستین دوره این سمپوزیوم که بهمنماه پارسال با استقبال خوب اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه در تهران برگزار شد، نشان داد که وجود چنین الگویی برای توسعه نظاممند دانشهای میانرشتهای در دانشگاههای علومپزشکی کشور تا چه حد اهمیت دارد و عزم ما را در رسیدن به همزبانی در این حوزه و ارائه و پیگیری مدلی مشخص در این زمینه به عنوان گفتمان غالب در سطح دانشگاه، کلان منطقه شش آمایشی و نهایتاً در سطح کشوری و بینالمللی جزمتر کرد.
این مسئول با اشاره به اهمیت فرهنگسازی، ساختارسازی و سیاستگذاری منسجم در زمینه گسترش دانشهای میانرشتهای، گفت: بر این اساس، سمپوزیوم اول بر ارزیابی سیاستها و راهبردهای کلان بینالمللی منطقهای و ملی آموزشهای بینرشتهای در علومپزشکی، مطالعه تطبیقی الگوهای توسعه میانرشتهای و تجارب جهانی، تحلیل تجارب ملی مطالعات میانرشتهای با رویکرد آیندهپژوهی، ارزیابی مدلهای مختلف توسعه دانشهای میانرشتهای و برنامههای آموزشی میانرشتهای متمرکز بود که پس از دو روز بحث و تبادلنظر صاحبنظران این حوزه، جمعبندی و نتایج بحثها در قالب گزارش به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد.
وی افزود: همکاری با مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی که با نگاهی تخصصی و فراتر از حیطه علومپزشکی به مطالعات میانرشتهای توجه دارد، فرصت خوبی برای ما بود که با همکاری یکدیگر و با قدرت بیشتر در این مسیر حرکت کنیم و امیدواریم در سمپوزیوم دوم بتوانیم با نگاهی اجرایی و کاربردیتر به این حوزه، محصولات کارآمدتری را ارائه کنیم.
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز با ابراز خرسندی از تداوم سمپوزیوم مطالعات میانرشتهای در علومپزشکی که نشان از دوراندیشی و عزم جدی دانشگاه علومپزشکی زنجان و مجموعه وزارت بهداشت و درمان برای رسیدن به الگوی گسترش دانشهای میانرشتهای در سطح دانشگاههای علومپزشکی کشور دارد، اظهار کرد: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به عنوان فوکال پوینت وزارت علوم در حوزه مطالعات میانرشتهای ضمن ایجاد دبیرخانه طرحهای میانرشتهای و تدوین حدود ۲۱۹ رشته بینرشتهای، از سال ۸۷ نسبت به انتشار ۴۷ شماره فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات میانرشتهای در علومانسانی اقدام کرده و علاوه بر این آثار متعددی را در قالب تألیف و ترجمه در این حوزه منتشر کرده است.
حسین میرزائی تصریح کرد: به دلایل عدیده، خصوصاً در نیم قرن اخیر، غفلت از کلیت کار و اشکالاتی که تخصصگرایی ایجاد کرده بود باعث شد که در حوزههای مختلف علمی به میانرشتهایها توجه شود تا جایی که امروز از علوم همگرایی صحبت میشود که از NBIC فراتر رفته و علوماجتماعی را هم در بر گرفته است.
وی با بیان اینکه سمپوزیوم مطالعات میانرشتهای میتواند محملی برای فعالیت مستمر در این حوزه باشد و در کنار سمپوزیوم باید نسبت به ترجمه آثار درخشان مطالعات میانرشتهای و سیاستگذاریها و آثار سیاستی در این حوزه اقدام شود، گفت: باید بپذیریم که در این حوزه خیلی عقب هستیم و امیدواریم با تشکیل دبیرخانه دائمی مطالعات میانرشتهای، فرصتی برای غنیسازی این حوزه فراهم شده و چه بسا کارگروههایی تشکیل شود تا مشخصاً معلوم شود که چه باید کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علومپزشکی زنجان و مسئول دبیرخانه کلان منطقه ششم کشوری وزارت بهداشت و درمان هم نیز در سخنان خود به مرور روند اجرای کلان پروژه «ارائه الگوی گسترش دانشهای میانرشتهای» پرداخت و گفت: طرح تحول در آموزش پزشکی با هدف تحول در دانشگاهها و تربیت نیروی انسانی به دانشگاههای علومپزشکی ابلاغ و در همین راستا، مأموریتهای ویژهای به هر یک از کلان منطقهها محول شد که مأموریت تدوین الگوی دانش میانرشتهای به کلان منطقه شش و دانشگاه ما محول شد و کارگروههایی را در دانشگاه تشکیل دادیم تا مسیر آینده دانشگاه را در این راستا مشخص کنیم.
مهدی قائمی افزود: در ادامه برای استفاده از دیدگاه صاحبنظران و پیشگیری از موازیکاریها پیشنهاد برگزاری یک سمپوزیوم کشوری را دادیم که نتایج خوبی داشت. همچنین برای بررسی همهجانبه این مسئله از همه ابعاد از مؤسسه مطالعات فرهنگی – اجتماعی دعوت کردیم که در برگزاری این همایش مشارکت داشته باشد.
این مسئول با اشاره به برگزاری دومین دوره این سمپوزیوم در اردیبهشتماه سال آینده، خاطرنشان کرد: در این سمپوزیوم تلاش میکنیم با جمعبندی مباحث ارائه شده، الگوی گسترش دانشهای میانرشتهای را نهایی کنیم و بعد از آن آموزشهای دانشگاهیمان را بر اساس این الگو پیش ببریم.
منبع:ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰