کد خبر : 147443
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 21:22

عدالت تربیتی حلقه مفقوده آموزش در کشور است

عدالت تربیتی حلقه مفقوده آموزش در کشور است

ایسنا/فارس معاون وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عدالت تربیتی حلقه مفقوده آموزش در کشور است، تاکید کرد: هیچ چیزی نباید باعث کم توجهی به کودکان شود، اگر بتوانیم احساس ارزشمند بودن را به کودکان القا کنیم گامی مهم در راستای تحقق عدالت تربیتی برداشته‌ایم. رضوان حکیم‌زاده در جمع اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش

عدالت تربیتی حلقه مفقوده آموزش در کشور است

ایسنا/فارس معاون وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عدالت تربیتی حلقه مفقوده آموزش در کشور است، تاکید کرد: هیچ چیزی نباید باعث کم توجهی به کودکان شود، اگر بتوانیم احساس ارزشمند بودن را به کودکان القا کنیم گامی مهم در راستای تحقق عدالت تربیتی برداشته‌ایم.

رضوان حکیم‌زاده در جمع اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: فارس دارای ظرفیتی بی نظیر برای احیا و تقویت هویت کودکان است.

به گزارش ایسنا به نقل از آموزش و پرورش فارس، حکیم‌زاده با بیان اینکه هیچ نقطه کشور به مانند فارس از ظرفیت پیوند عناصر هویتی یعنی هویت محلی، ملی و بین‌المللی و تمدن باستانی و اسلامی برخوردار نیست، افزود: به همین دلیل میزبانی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی به این دیار پهناور سپرده شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تنوع گوناگون فرهنگی و هنری در فارس و وجود شاعران فرهیخته‌ای به مانند سعدی و حافظ که اندیشه‌های استوار ایران اسلامی را در قالب کلام دلنشین به مخاطب عرضه می‌کنند باعث شده این استان دارای ظرفیتی بی نظیر برای احیا و تقویت هویت کودکان باشد.

سومین همایش هویت کودکان به میزبانی شیراز

حکیم‌زاده با اعلام این خبر که سومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی در فارس به صورت مجازی برگزار خواهد شد، بیان کرد: عدالت آموزشی دارای ۳ جزء است که دسترسی فارغ از نژاد و قومیت و مذهب به آموزش اولین جز و مهم ترین محور آن است و این مسئله پیام مهمی در اهمیت آموزش اتباع دارد که یادآور می‌کند نباید از آموزش این کودکان غافل شد.

او افزود: عدالت آموزشی را باید همان فرصت‌های برابر یادگیری دانست یعنی دقیقا آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان نصیب آموزشی یکسان یاد کردند و این به معنای آن است که کودکی که در تهران تحصیل می‌کند با کودکی در دور افتاده ترین روستاها آموزش می‌بیند باید دارای فرصت‌های برابر یادگیری باشند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید هدف و برنامه‌ها را از ثبت نام سراسری به سمت موفقیت همگانی، از انسداد موانع بی سوادی به انسداد موانع یادگیری و از  تمرکز بر روی فعالیت‌ها به سمت تمرکز بر روی خروجی‌ها و نتایج پیش ببریم.

حکیم‌زاده ادامه داد: امسال اتفاق بزرگی برای کودکان این سرزمین رقم خورد و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل و ایجاد شد.

او گفت: جوامع مختلف در دنیا به این نتیجه رسیده اند که بهترین دوران برای سرمایه گذاری در جهت داشتن آینده‌ای روشن اوان کودکی یعنی دوران تولد تا قبل از دبستان است.

حکیم‌زاده با بیان اینکه پژوهش‌های حوزه شناختی نشان می‌دهد اکثر ارتباطات سیناپسی در مغز  در۵ سال اول زندگی شکل می‌گیرد، افزود: یافته‌های پژوهش‌های متعدد علمی در حوزه مغز و اعصاب حاکی از آن است اگر این ظرفیت را فعال کنیم و در معرض محرکهای محیطی قرار دهیم این مساله تبدیل به یک ظرفیت می‌شود.

او ادامه داد: در حوزه پیش از دبستان در خانواده‌های فقیر و کمتر برخوردار چون کودکان کمتر در معرض محرک‌های محیطی قرار دارند ظرفیت ذهنی آنان کاهش می‌یابد و این مسئله باعث کاهش احتمال موفقیت آنان در آینده می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی کشورها به صورت هدفمند با اولیا و کودکان خانوده‌های کمتر برخوردار کار می‌شود و برای پرورش ظرفیت‌های ذهنی آنان برنامه ریزی شده است.

به گفته حکیم‌زاده، دیگر پژوهش‌هایی که در علوم اجتماعی رفتاری انجام شده است حاکی از آن است که دانش آموزانی که از آموزش‌های اوان کودکی  پیش دبستانی بهره مند بوده‌اند به طور معناداری در مقطع ابتدایی و متوسطه موفق تر ظاهر می شوند.

او افزود: نتایج آزمون‌های تیمز ۲۰۱۹ نیز نشان می‌دهد نمره دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده‌اند در دروس علوم و ریاضی پایه چهارم به مراتب بهتر از دانش آموزانی است که از این دوره آموزش بی بهره بوده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در دنیا کشورهایی که در شاخص‌هایی توسعه انسانی صاحب جایگاه هستند ۱۰۰ درصد پوشش پیش دبستانی را دارا هستند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه شاخص‌های توسعه انسانی دارای ۳ شاخه آموزش، سلامت و اقتصاد است، گفت: کشور ایران در رده ۶۴ شاخص‌های توسعه انسانی بر اساس رتبه بندی  سازمان ملل است و متغیر پوشش پیش دبستانی در این شاخص‌ها بیشتر از هر متغیر دیگری با جایگاه آن کشور ارتباط دارد.

او با اشاره به اینکه در برخی کشورها از ۳ سالگی با کودکان برای نهادینه کردن ارزشهای ملی و مذهبی خودشان کار و برنامه ریزی می‌کنند، افزود: بسیاری از بزرگان تعلیم و تربیت به این نتیجه رسیده‌اند که به جای تمرکز بر روی آموزش عالی باید روی کودکان کار می‌شد که این مسئله بسیار نکته مهمی برای ما فرهنگیان است.

حکیم‌زاده گفت: هرچند نظام آموزشی ما بیشتر با روبناها سرو کار داشته اما ما دوره ابتدایی را زیربنایی میدانیم که اگر درست ساخته و پرداخته شود بسیاری از مشکلات و معضلات آتی بر طرف خواهد شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پراپ فرم ایرانی

یاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرام

برو موزیک

زيرنويس هاي فيلم

مشاوره خرید رپورتاژ آگهی دائمی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

اخبار