افتتاح ۱۱ هزار کیلومتر راه و آزادراه در هشت سال گذشته/ افزایش ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر
وزیر راه و شهرسازی در آیین بهرهبرداری از طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی با فرمان رییسجمهور به اقدامات انجام شده در حوزههای مختلف حمل و نقل در طول هشت سال گذشته مانند افتتاح ۱۱ هزار کیلومتر راه و آزادراه در هشت سال گذشته و افزایش ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر کشور اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی در آیین بهرهبرداری از طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی با فرمان رییسجمهور به اقدامات انجام شده در حوزههای مختلف حمل و نقل در طول هشت سال گذشته مانند افتتاح ۱۱ هزار کیلومتر راه و آزادراه در هشت سال گذشته و افزایش ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر کشور اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، محمداسلامی در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی در بخشهای حمل و نقل که با دستور رییس جمهوری به افتتاح رسید، اظهار کرد: درحوزه راه در ۱۷ استان ۲۶ پروژه، ۳۲۱ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه را افتتاح خواهیم کرد.
وی افزود: در دولت تدبیر و امید حدود ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی، ایجاد شده است که در بخش بزرگراهها حدود ۶۰ درصد افزایش طول بزرگراههای کشور را تجربه کردیم که این دستاوردی بزرگ و ماندگار است که کمک کرده تا ظرفیت جابهجایی افزایش پیدا کند و با افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر، دستاوردهای ملموسی را برای مردم به ارمغان آوردیم. در این دوره بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آسفالته روستایی به راههای آسفالته روستایی کشور افزوده شد.
اسلامی با اشاره به اینکه ۱۶دستاورد در حوزه بنادر و دریانوردی به افتتاح میرسد در بیان جزئیات آنها اعلام کرد: ظرفیت بنادر کشور از ۱۸۰ میلیون تن درسال ۹۲ امروز به بیش از ۲۸۵ میلیون تن در پایان دولت تدبیر و امید رسیده است که افزایش ۱۰۰ میلیون تنی را خواهد داشت. در عین حال بنادر کشور به سمت بنادر نسل سوم با ظرفیت و تجهیزات پیشرفتهتر حرکت کردهاند که این خود وجه تمایز دولت تدبیر و امید است.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ظرفیت پهلوگیری، بارگیری و تخلیه با مکانیزم های توسعهای افزایش یافته و مدت انتظار کشتیها را به حداقل برسانیم. بدین معنا چنانچه در گذشته بیش از دو هفته کالاها در کشتی معطل میماند تا بار آن تخلیه شود امروز ظرف ۶ یا حداکثر ۷ روز بار تخلیه میشود و نسبت تخلیه به نصف کاهش یافته است. همچنین در این دوره برای رفتن به سمت بنادر نسل سوم ۱۷ هزار میلیاردتومان سرمایهگذاری شد که حدود ۱۴ هزار میلیاردتومان سرمایهگذاری در بخش خصوصی در این دوره مدیریت دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است که حکایت از رویکرد مثبت و سازنده دارد.
به گفته اسلامی رفتن به سمت بنادر نسل سوم با ایجاد ظرفیت تولید بار در بنادر، ایجاد صنایع، ایجاد ظرفیتهای فناوری مواد و بازفرآوری اتفاق میافتد و کمک میکند تا قدرت ترانزیت نیز افزایش پیدا کند. قدرت اقتصادی هر کشوری دو پایه اساسی دارد یکی قدرت برند و دیگری قدرت لجستیک است که چنانچه این دو قدرت به خوبی شکوفا شوند و کارآیی داشته باشند، حتما آن اقتصاد به پویایی مدنظر خواهد رسید. وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای سهم خود برای قدرت سازی لجستیکی هم در زیرساخت هم در نظامات و هم در سامانههای حمل و نقل، کارهای بزرگ مطالعاتی، سازماندهی و ایجاد شیوهنامهها، کارهای موثری انجام داده است.
وی ضمن تاکید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای اعلام کرد: هم اکنون ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰سال داریم که غیر از مخاطرات ایمنی و مصرف سوخت موجب کاهش راندمان را ایجاد کردند. برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای که با تدبیر رییس جمهور در سال ۹۸ دنبال شد امروز گزارش نوسازی ارایه میشود. امید است با تاکید رییس جمهوری تمامی دستگاه های مرتبط تحرکی در نوسازی ناوگان به وجود آورند تا ما از محل افزایش ایمنی و کاهش میزان مصرف سوخت و آلاینده ها بتوانیم پایین آوردن سن ناوگان و بالا بردن راندمان را شاهد باشیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰۰ میلیون تن بار در جادههای کشور جابهجا شد که نسبت به سال ۹۸ با توجه به شرایط کرونایی حدود ۷ درصد رشد را نشان میدهد و در سال ۱۴۰۰ از ابتدای سال تاکنون همین نرخ رشد را در جابه جایی بار تجربه کردیم. توسعه بنادر در دستور کار است. توسعه بندر چابهار هم اکنون به ۸/۵میلیون تن رسیده است و در برنامه هدفگذاری شده تا به سمت ۲۰ میلیون تن برسد. عمدتا توسعه بندر و بندر شهیدرجایی که امروز افتتاح می شود فاز ۳ و اسکله نفتی بندر شهیدرجایی است که امروز با فرمان رییس جمهور افتتاح میشود.
اسلامی در خصوص لایروبی در بنادر کشور نیز اعلام کرد: امروز در کشور بعد از ۵۰ سال در کشور دو لایروب بسیار مجهز در کشور تحت اختیار ما قرارگرفت، امروز این دو لایروب درجنوب کشور به بهرهبرداری میرسد. لایروبی های مستمر کمک می کند تا آبخور مناسب کشتیهای بزرگ فراهم شود و ظرفیت تخلیه وبارگیری به اضافه تجهیزات و دستگاه های خریداری شده ارتقا مییابد. با این دو لایروب قادر هستیم آب خور موردنیاز ظرفیت اسمی بنادر را ثابت نگه داریم.
منبع:ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰